Pinnalla

Luopuisitko leirihuivista?

Pitkäaikainen partiolainen ehtii koluta harrastusuransa varrella läpi lukemattomat leirit, retket ja tapahtumat. Mitä isompi tapahtuma on kyseessä, sitä todennäköisemmin rinkkaan kertyy matkan aikana paljon juttuja – eikä kyseessä tässä tapauksessa suinkaan ole vertauskuva partion parissa opituille taidoille! Puhurin toimitus heräsi pohtimaan, mitä kaikkea hyödyllistä ja hyödytöntä tavaraa partion harrastajan kaappeihin saattaa vuosien varrella kertyä.

Partiotapahtumissa on jaossa ja myynnissä runsaasti tavaraa. Partion virallisia oheistuotteita voi usein ostaa esimerkiksi leirikaupasta, mutta paljon voi saada myös ilmaiseksi: merkkejä, pinssejä, karkkeja, esitteitä ja lehtiä saatetaan jakaa esimerkiksi leirin markkinoilla tai muussa vastaavassa tilanteessa. Suurtapahtumat ja erityisesti kansainväliset leirit nousevat tavarapaljoudessa omalle tasolleen ja kotiinviemisiä saattaa kertyä kassillinen tai kaksikin.
Ilmaisen tavaran saaminen on toki aina mukavaa. Ylimääräisen pinssin houkutusta on vaikea vastustaa ja kojulla vieraillessa mukaan tarttuu mainoksia uusista leireistä. Hyvin todennäköisesti pinssit päätyvät kuitenkin leirihuivin mukana kaapin perälle ja paperiset esitteet lukematta roskiin.

Suomen Partiolaisten järjestämissä tapahtumissa ympäristökysymyksiin pyritäänkin kiinnittämään huomiota, kertoo Suomen Partiolaisten viestintä- ja markkinointipäällikkö Anna Koroma-Mikkola.

Ilmaista tavaraa ei tapahtumissa pääsääntöisesti ole paljoa jaossa, vaikka esimerkiksi karkkeja ja esitteitä silloin tällöin tarjotaankin. Tavallisia myytäviä tuotteita ovat hyödylliset käyttötavarat, muun muassa t-paidat, hupparit, mukit sekä kassit. Valikoima kuitenkin vaihtelee tapahtumakohtaisesti ja riippuu paljon myös tekijöiden ideoista.

Menekin ennustaminen ei ole helppoa: joskus tuotteet myydään hetkessä loppuun, joskus taas paljon jää ylitse. Myymättä jääneiden tuotteiden aiheuttamaa ongelmaa on pyritty ratkaisemaan usein eri keinoin.

– Nykyään suosittelemme, että vuosilukua ei paineta tuotteeseen. Näin esimerkiksi Johtajatulien mukia voi tarvittaessa myydä samanlaisena seuraavassa tapahtumassa, kertoo Koroma-Mikkola.

Kertaluontoisten tapahtumien kohdalla ylijäänyttä tavaraa on yleensä vaikeampi hyödyntää. Tällöinkin Suomen Partiolaiset pyrkii sijoittamaan tuotteet eettisesti.

– Joskus vaatteita on lahjoitettu hyväntekeväisyyteen, muistelee Koroma-Mikkola. Helpoin keino vähentää ylijäämää on kuitenkin tehdä tuotteista ennakkoon tilattavia.

Tapahtumamainokset ja muut paperiset esitteet päätyvät usein myttyyn repun pohjalle ja kotona suoraa päätä paperinkeräykseen. Siksi myös paperin käyttöön kiinnitetään erityistä huomiota Suomen Partiolaisten tapahtumissa. Moderni teknologia tarjoaa monia vaihtoehtoisia tapoja välittää tietoa, ja joskus verkkosivulle vievä QR-koodi voi ajaa täysin saman asian kuin esite. Kuitenkin esimerkiksi painetut leirilehdet on usein koettu tärkeäksi osaksi suurtapahtumaa.

Ja onhan muillakin partion oheistuotteilla toki tarkoituksensa. Koroma-Mikkolan mukaan leirituotteet toimivat muistoina tapahtumista ja nostavat yhteishenkeä ja fiilistä leirin aikana. Parhaimmillaan niistä voi olla paljon iloa ja hyötyä käyttäjälleen.

Mitä asioita tapahtumanjärjestäjän pitäisi sitten ottaa huomioon leiriä suunnitellessaan? Erityisesti kannattaa pohtia, minkälaiset tuotteet ylipäätään ovat tarpeen.

– Mieluummin vähemmän ja vähän kalliimpia, mutta pitkäikäisiä tuotteita kuin paljon halpiskrääsää, tiivistää Koroma-Mikkola. Hänen mukaansa tapahtumissa kannattaisi suosia ajattomampia partiotuotteita, jotka on varustettu esimerkiksi piirin tai Suomen Partiolaisten logolla. Tällaisen tuotteen tunnistavat myös ihmiset, jotka eivät toimi partion parissa.

Esimerkkinä ekologisuudesta ovat viime vuosina toimineet myös kierrätyskankaasta valmistetut leirihuivit.

– Toisaalta voi miettiä, riittäisikö omaan huiviin leirillä askarreltava tunniste, pohtii Koroma-Mikkola.

Tärkeintä on, että kestävyyteen kiinnitetään huomiota jo ajoissa tapahtuman suunnitteluvaiheessa. Itse olen tullut siihen tulokseen, ettei oheistuotteita ole tarpeen nähdä välttämättömänä pahana, kunhan keskitymme ottamaan käyttöön vain kaikista parhaat ideat. Toimivasta partiohyödykkeestä Koroma-Mikkolalla on selkeä käsitys.

– Paras tuote on hyödyllinen, kestää pitkään ja on niin kiva, että sitä halutaan käyttää myös partion ulkopuolella. Samalla välittyy viesti, että meitä partiolaisia on paljon ja monessa paikassa!

Tästä saadaan johdettua hyvä vinkki myös partiotuotteiden kuluttajille: osta vain sellaista, mitä tarvitset, sillä pitkään ja usein käytetty tuote on parempi sijoitus kuin lukuisat heikkolaatuiset hankinnat.