Pihaus

Pihaus: Kevät ja adventtikalenterit, mitä?

Ollaan vasta huhtikuun lopussa ja jo nyt puhutaan adventtikalentereista! Miksi ihmeessä näin, valaisee Pohjanmaan Partiolaisten piirinjohtaja Saija Pihaus-blogissa.

Tänä vuonna adventtikalenterin hinta nousee. Se on nostattanut monenlaisia tunteita, puolesta ja vastaan. Keskustelu on aina hyväksi, mutta tässä vielä muutamia tärkeitä pointteja siihen, miksi 10 euron hintainen adventtikalenteri on hyvä myyntituote.

Adventtikalenterin ei ole tarkoitus olla jokaisen partiolaisen hyödyke, vaan se on partion varainhankintatuote samalla tavalla kuin esimerkiksi Roosa nauha, jolla kerätään varoja syöpätutkimukseen. Minkälainen käyttöarvo on Roosa nauhalla? Eroaako se kovasti partion perinteisen pahvisen adventtikalenterin käyttöarvosta? Ei minun mielestäni. Adventtikalenterilla on käyttöarvoa kauniina jouluisena kuvana ja tietenkin omassa tehtävässään adventtikalenterina.

Muistetaan siis, se että myymme varainhankintatuotetta. Adventtikalenterin myynnistä saatavalla tuotolla rahoitetaan partiotoimintaa Suomen Partiolaisten, piirien ja lippukuntien kautta. Uudesta myyntihinnasta isoimman potin saavat lippukunnat.

Piirissä adventtikalenterien tuotolla taas mahdollistetaan lippukuntien tukemista. Se on piirin tärkein tehtävä ja olemassaolon syy! Samoin Suomen Partiolaisissa adventtikalenterien tuotolla tuetaan lippukuntia ja niissä tehtävää partiotoimintaa esimerkiksi kehittämällä partiotoiminnan materiaaleja ja vaikkapa jäsenrekisteri Kuksaa.

Jos sattuisi niin, että lippukunta valitsisi myyntiartikkeliksi jonkin muun kuin partiolaisten adventtikalenterin, jäävät piiri ja Suomen Partiolaiset siltä osin ilman varainhankintatuloja. Tämä vaikuttaisi esimerkiksi piirissä piirin järjestämään toimintaan: koulutuksiin, tapahtumiin, eli siis jokaisen yhteiseen partiotekemiseen.

Adventtikalenterin myynnistä saatavalla tuotolla rahoitetaan partiotoimintaa Suomen Partiolaisten, piirien ja lippukuntien kautta. Uudesta myyntihinnasta isoimman potin saavat lippukunnat.

Nyt onkin siis aika aloittaa adventtikalenterin myyntikampanjan suunnittelu lippukunnassa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että lippukunnat, jotka myyvät kalentereita kauppakeskuksissa, myyvät niitä enemmän. Myyntipaikan voikin sopia hyvissä ajoin valmiiksi!

Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että lippukunnat, joilla on käytössä maksukorttipääte tai mobiilimaksu, myyvät enemmän kalentereita. Kannattaa siis miettiä, olisiko maksukorttipääte tai mobiilimaksu hyvä tapa kehittää lippukunnan kalenterimyyntiä. Nämä kannattaa myös hankkia ajoissa, jotta ne ovat käytössä myynnin alkaessa.

Lisää vinkkejä ja ohjeita myynnin tueksi löytyy partion Adventtikalenteri-sivulta!

Ai niin ja sekin on tutkittu, että lippukunnat, joilla on selkeä käyttökohde kalenterimyyntirahoille, myyvät enemmän kalentereita. Miettikää siis valmiiksi, mihin käytätte lippukunnan osuuden kalenterimyynnistä? 4,5 euroa kalenterilta on todella hyvä tuotto lippukunnalle: 100 kalenteria myymällä hankitte 450 euroa ja tuhannella kalenterilla 4500 euroa lippukunnan omaan käyttöön!

Haastankin kaikki lippukunnat suunnittelemaan adventtikalenterinmyyntiä jo nyt, jotta voimme tehdä kaikkien aikojen huikeimman myyntikampanjan tänä vuonna!

Pohjanmaan Partiolaisten piirinjohtaja Saija Kivelä